خلق یک برند چیزی فراتر از انتخاب نام تجاری و طراحی لوگو است. برندینگ مانند یک سفر طولانیست که برای موفقیت باید وارد مسیری پرپیچ ‌و خمی شوید. پیدا کردن اسم برند برای کسب‌وکاری که مشتریان بتوانند با آن ارتباط خوبی برقرار کنند، جزو اقدامات ضروری در این مسیر می‌باشد. همراه هیوادا در این مقاله باشید.

ویژگی‌های مناسب برای نام‌گذاری یک برند

نام برند شما در مرکز تمامی فعالیت‌های بازاریابی‌تان قرار دارد و به همین دلیل مهمترین بخش از برنامه فروش محصولات‌تان به حساب می‌آید. اسم برند باید ویژگی‌هایی داشته باشد که در بین مشتریان، رقبا و بازار هدف بتواند کسب‌وکار شما را به‌خوبی معرفی کند.

شناخت انواع نامگذاری، امکان تعریف سنجش های کلیدی موفقیت مانند اهداف و معیارهای نامگذاری قبل از انتخاب نام برند مناسب را به شما می دهد. در ادامه ما نام‌هایی که یم توانید برای برند یک کسب‌وکار انتخاب کنید را ب ۷ دسته تقسیم کرده‌ایم:

۱- توصیفی

اسامی برندهای توصیفی مواردی هستند که به خوبی خدمات یا محصول ارائه شده توسط شرکت را بیان می‌کنند. به این دلیل، این اسامی نکته قابل توجهی دارند. نام های توصیفی با وجود کاربردی بودن شان، مجال کوچکی برای خلاقیت از دید برند یا برداشت از دید مخاطبان فراهم می کنند.  YouSendIt یا جنرال موتورز نمونه‌هایی از این نوع اسم‌ها هستند.

جنبه مثبت نام‌های توصیفی، بیان شفاف داستان برند است. اما جنبه منفی آن‌ها، آسیب به برند با رشد و ایجاد تنوع در برند است. به ای معنی که اگر حوزه فعالیت کسب‌وکار در سایر زمینه‌ها افزایش پیدا کند. نام توصیفی به‌خوبی فعالیت کسب‌وکار را نشان نمی‌دهد. همچنین ثبت کردن نام‌های توصیفی در مناطقی که از کلمات یا عبارات رایج استفاده می‌کنند، بسیار سخت است.

۲- به یادماندنی

اسامی به یادماندنی برند بخشی از طیف نام‌های خلاق است. نام‌های به یادماندنی به کمک پیشنهاد و تشبیه، تجربه یا جایگاه یک برند را در ذهن تداعی می‌کنند. این اسامی منحصر به فرد و خلاق بوده و تمایز کننده‌های قدرتمندی محسوب می‌شود. از آنجا که اسامی به یادماندنی معمولا غیرخطی و چند بعدی هستند، نشان‌دهنده برند قوی که بزرگتر از صرف ارائه کالا و خدمات هستند، می‌باشد. اغلب سنگ‌بنای جایگاه‌یابی یک برند هستند.

نمونه‌های قوی آن عبارتند از نایک، پاتاگونیا، آمازون و ویرجین می‌باشد. ثبت کردن نام‌های به یادماندنی بدلیل اصالتشان، نسبت به نام‌های توصیفی آسان‌تر است.

۳- ساختگی

بهترین بخش انتخاب اسامی آن است که اگر نتوانید نام مناسبی پیدا کنید، می‌توانید آن را بسازید. نام‌های ساختگی ساخته خیال هستند که در صورت معنادار نبودن، نشان دهنده چیز خاصی نیستند. این نوع اسامی خلاق‌ترین نامها محسوب می‌شوند، اما این بدان معنا نیست که انتخاب نام به این شکل آسان است. بسیاری از نام‌هایی که ریشه ادبی دارند، جهت ترسیم هرچه بهتر ماهیت برند، ویرایش می‌شوند.

مشکل نام‌های ساختگی برند آن است که هیچ تعریف مشخصی غیر از تعریفی که مبتکر آن ارائه کرده، ندارد. با اینکه ثبت این اسامی آسان است، اما نیاز به صرف زمان زیاد و بازاریابی قوی دارد تا در چشم مشتریان معنی داشته باشد.

۴- لغوی

نام‌های لغوی برند از بازی با کلمات برای به خاطر سپاری آسان استفاده می‌کنند. انواع روش‌های این نوع نامگذاری معروف شامل جناس، عبارت‌ها، کلمات مرکب، تجانس آوایی، تسمیه تقلیدی، غلط املائی عمدی و کلمات خارجی هستند. نام‌های لغوی اغلب هوشمندانه وگاهی اوقات، بسیار هوشمندانه بوده و بدلیل ترکیب یا تغییر کلمات موجود و اثر زبانی تاثیرگذار می‌باشد.

ریسک این نوع نام‌گذاری آن است که جزو دسته فروش گستاخانه محسوب می‌شوند. مخاطبان معاصر به مدت ده‌ها سال با تکنیک های مختلف تبلیغاتی مواجه شده‌اند و نمی‌توانند نام‌های لغوی هوشمند را تشخیص دهند. مگر اینکه بسیار ظریف و خلاقانه باشد. در برندسازی، مانند زندگی روزمره، هیچ چیز بدتر از جناسی نیست که باعث توجه شما به موارد زیاد شود.

۵- کلمات اختصاری

اسم برند در این دسته، دارای هدف مستقیم و کاربردی است. از کلمات اختصاری برای نام‌گذاری برند از زمان پیدایش برندسازی استفاده شده است. برندی مانند “آی بی ام” چیزی بیش از یک سری حروف بزرگ نامرتبط نیستند.

امروزه استارت‌آپ‌ها به سختی نام شرکت خود را بصورت کلمات اختصاری انتخاب می‌کنند، اما به عنوان استراتژی بازسازی برند، استفاده از کلمات اختصاری در نام برند برای برندها جواب داده است. هر چند، به عنوان یک قاعده کلی، به یاد سپردن کلمات اختصاری برای مخاطبان سخت بوده و حتی برای ثبت برند نیز سخت‌تر می‌باشد.

۷- جغرافیایی

گاهی اوقات نام هایی مانند ایران‌سنس، ایران‌خودرو نشانگر مناطقی هستند که در آن تاسیس شده‌اند. نام‌های جغرافیایی تمام فرهنگ و تاریخ شناخته شده یک محیط (خوب یا بد)، را به برند نسبت می‌دهند. اغلب این نام‌ها توسط شرکت‌هایی استفاده شده است که زمانی محدود به مخاطبان یک ناحیه بوده‌اند. اما پس از مدتی رشد کرده اند.

مسلما نامگذاری یا تغییر نام برند به نام منطقه مربوطه محدودیت‌های ذاتی دارد. کافی است نام یک شهر یا یک شهرستان را در مقابل محصول یا خدمات خود قرار دهید. البته باید توجه کنید که این اسامی قبلا توسط افراد دیگر بکار نرفته باشد.

۷- بنیانگذار

همیشه برندهایی را می‌بینید که چه به دلیل ارث یا شجره، به نام افرادی است که آن را تاسیس کرده‌اند. گستره اینها به اولین برندهایی که بوجود آمدند، نیز کشیده می‌شود. امروزه، برندهایی که بر اساس نام بنیانگذار باشند، کمتر شایع هستند. هر چند برندهایی مانند خوراکی پشمک حاج عبدالله نتیجه گرفته‌ند. ثبت کردن نام‌های مبتنی بر بنیانگذار گذشته از نشان شجره موسسان آن‌ها،  قطعا آسان می‌باشد. اگر اینها به درستی جایگاه ‌یابی شود، می‌تواند سبب تمایز آن‌ها شود. اما به تکنیک‌های بازاریابی برای افزودن ارزش آن نیاز دارد. مگر اینکه بنیانگذار آن معروف باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ایمیل:

hivadaco@gmail.com

شماره تماس:

09389428191

آدرس:

ایران ، اصفهان

logo-samandehi

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به گروه اینترنتی هیوادا میباشد.